Pļavniekkalna pamatskola
Pļavniekkalns, Ķekavas pagasts, Latvija, 2015. gads

Projekta mērķis ir radīt atraktīvu, aicinošu un rotaļīgu skolas vidi, kas veicina mācīšanās prieku, skolēnu savstarpēju socializāciju un publiskās ārtelpas izmantošanu. Lai to īstenotu, mēs piedāvājam nojaukt veco ēkas apjomu, saglabājot esošos kokus un sporta zāli un veidot intensīvu 3 stāvu apbūvi gar zemesgabala robežu, iegūstot maksimāli daudz brīvās teritorijas bērnu rotaļu, atpūtas un sporta laukumiem. Ēkas augstums 11,2 m atbilst esošajiem apbūves noteikumiem – atļautais maksimālais augstums 12 m.

Ēka sastāv no trīs funkcionāli atšķirīgiem blokiem – sports, mācības un atpūta. Katram no tiem veidots atšķirīgs raksturs un vizuālais tēls, kas balstīts uz to izmantošanu.

Sporta bloks saglabājas esošajā vietā. Tiek saglabātas sporta zāles kolonnas un grīda, jumts paaugstināts un nomainīts uz plakanu, tādējādi iegūstot daudzveidīgākas sporta zāles izmantošanas iespējas. Zālei veidota jauna, mūsdienīga fasādes apdare, pilnībā integrējot to jaunajā apjomā.

Mācību telpas izvietotas gar zemesgabala robežu Austrumu pusē, nodrošinot optimālu telpu insolāciju. Mācību bloka fasādes tēls veidots sistemātisks un regulārs, atspoguļojot telpās notiekošo mācību procesu.

Atpūtas zona veidota ielas fasādē gar labiekārtojumu. Tā iet caur visiem 3 ēkas stāviem, savienojot tos funkcionāli ar kāpnēm un vizuāli ar ātrijiem. Kāpņu starplaukumos veidotas koncentrētas skolēnu atpūtas zonas. Ēkas “sirds” ir publiskā telpa, kas novietota ēkas centrālajā daļā virs ieejas ar multifunkcionālām kāpnēm, kas kalpo arī kā vieta dažādu pasākumu norisei. Ēkas koncepcija ļauj pilnībā atbrīvoties no gaiteņiem – to vietā tiek veidota vienota telpa, kur skolēniem ir iespēja citam citu satikt un iegūt jaunus draugus.  Kāpņu un ātriju sistēma nodrošina nemitīgu skolēnu cirkulāciju starp stāviem un atpūtas laukumiem, veicinot fiziskās aktivitātes un iedvešot ēkā dzīvīgumu. Atpūtas bloka vizuālais tēls pretstatā mācību blokam veidots rotaļīgs un dinamisks. Iekštelpu apdarē izmantoti koka dēļi, piešķirot mājīguma sajūtu, kā arī veidojot vizuālu kontrastu ar ārējo apdari. Stikla fasāde nodrošina vizuālu saikni ar ārtelpu, veicinot tās izmantošanu. 

Labiekārtojums veidots kā blīva, daudzfunkcionāla laukumu sistēma, maksimāli izmantojot visu zemesgabala teritoriju. 9 atšķirīgi laukumi nodrošina pilnvērtīgas atpūtas un aktivitāšu iespējas visām bērnu vecuma grupām. Savstarpēji savienotie laukumi nodrošina netraucētu un neierobežotu skolēnu pārvietošanos starp tiem, veicinot fiziskās aktivitātes, kā arī ļaujot radoši tos izmantot visdažādākajos veidos. Autostāvvietas un piegādes zona izvietotas pēc iespējas tālāk no ēkas galvenās fasādes. Autostāvvietas no labiekārtojuma un ēkas vizuāli atdala esošo koku rinda.

Autori: Māris Bārdiņš un Didzis Jaunzems Arhitektūra (DJA)